Tweedaagse Scherpenheuvel-Zichem

6 oktober 2022 - Scherpenheuvel-Zichem, België

Welkom op mijn blog! Ik ben Coralie en ik ga jullie ons avontuur naar Scherpenheuvel-Zichem vertellen!

DAG NR1:

Donderdag 22 september spraken we af aan Leuven station om 07:50. We vertrokken om 08:15 naar Aarschot en om 09:00 kwamen we aan in Aarschot station. Daar kregen we fietsen geleend en heeft 6TOERISME onze planning uitgelegd. Toen zijn we uiteindelijk vertrokken naar de eerste stop, Wezemaal. Daar hebben we 3 gidsbeurten gehad; de groeve​​​​​, de wijnmuur en de wijnteelt. De wijnmuur ligt op de Wijngaardsberg in Wezenmaal en is een stapelmuur gebouwd uit Diestiaanse ijzerstandsteen. De wijnmuur is een beschermd erfgoed sinds 1995. Toen we klaar waren hebben we nog een flink stukje gefietst naar het kasteel Horst waar we gegeten en gedronken hebben na de gidsbeurt van Lieke. Voor het vertrek van het kasteel tot Scherpenheuvel hebben we nog eens de regels overlopen en toen waren we weer weg onderweg. Op naar onze volgende bestemming! De basiliek van Scherpenheuvel. Aangekomen hebben we 20 minuutjes vrije tijd gekregen en toen bezochten we de basiliek samen met een gidsbeurt. Er werd ons verteld dat het gebouw ingewijd werd in 1627 en dat het in 1922 tot basiliek verheven werd. De basiliek is sinds 1952 een beschermd monument. Eens dat klaar was, moesten we het laatste stukje fietsen voor de laatste gidsbeurt, de Maagdentoren. En klaar! Alle gidsbeurten zaten erop voor vandaag. Nog de laatste minuutjes naar de overnachtingsplaats fietsen waar lekkere snacks op ons te wachten stonden. Lekker!! Na de kleine rustpauze hebben we het busje uitgeladen en heeft iedereen zijn tenten opgezet voor de nacht. Een dat klaar was moesten we enkel nog op de barbecue wachten. Een paar leerlingen van 5TOERISME hadden geholpen het eten klaar te maken. En toen kwam het moment waar iedereen op wachtte... ETEEEEEN!!!!! Dit was toch wel het beste moment van de dag hoor. Iedereen zat lekker gezellig samen te praten en lachen wat fijn was. Na het eten is iedereen iets warms gaan aandoen en zijn we buiten verder blijven bijpraten. Rond 23h zijn we allemaal naar onze tenten gegaan en hebben we onze tanden gepoetst en toen zijn we gaan slapen want we waren helemaal moe van onze lange dag.

DAG NR2:

Hup hup hup opstaan! Rond half 8 kwam Joey ons wakker maken om het ontbijt te komen klaarmaken. Samen met 3 en 4TOERISME hebben we alles klaargezet en hebben we ontbeten en meteen onze lunch voor de middag gemaakt. Na het ontbijt hebben we ons klaargemaakt en zijn we begonnen met de tenten af te breken, wat iets minder vlot ging.. Uiteindelijk zijn we in 2 groepen gesplitst geweest en is groep 1 vertrokken naar de Maagdentoren voor een rondleiding van een echte gids. Groep 2 zat ondertussen mee te helpen om het busje in te laden en is vervolgens ook naar de Maagdentoren vertrokken zodat ook zij een rondleiding konden krijgen. De gids heeft ons de geschiedenis van de toren verteld. Hij vertelde dat het een toren uit de 14e eeuw was. De legende verteld dat Renier II van Schoonvorst de toren had laten bouwen om zijn dochter op te sluiten omdat hij niet wou dat ze met een landbouwer zou trouwen. Het meisje zag niemand buiten de non die haar eten kwam brengen. Ze werd uiteindelijk depressief door het gevoel van eenzaamheid en verdriet en gooide zicht van de toren af. Na de rondleiding hebben we een paar spelletjes gedaan dat het 6de had voorbereid en toen zijn we naar de abdij van Averbode gefietst waar we lunch hebben gegeten, een gidsbeurt hebben gehad en vervolgens een ijsje hebben gegeten. Dat was onze laatste stop voor dat we helemaal terug naar Aarschot fietsten. Aangekomen in Aarschot hebben we de fietsen weg gedaan en is iedereen naar huis gegaan. Het waren 2 hele lange dagen, maar ik heb er wel van genoten.

Dit was dus mijn verhaal over de tweedaagse. Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben! Peace.

(ik krijg geen foto's toegevoegd sorry!)